خبر فوری

انتخابات ریاست جمهوری یکی از رخدادهای مهم سیاسی کشور است که همواره بر انتظارات فعالان در بازار ارز و دارائی‌ها مانند طلا، سکه، مسکن و سهام تاثیر داشته و می تواند تا حدودی سمت‌وسوی سیاست‌های مالی، پولی و تجاری کشور را در آینده مشخص کند.

بورس در روزهای پسا انتخابات

به گزارش خبرنگار قدس، با توجه به اینکه رویکرد سیاسی و اقتصادی روسای جمهور و اعضای هیئت دولت بر وضعیت اقتصاد کشور تاثیر مستقیم دارد، این رویکردها به فعالان اقتصادی پیام‌های متفاوتی می‌دهد.

بررسی سوابق تاریخی تغییرات شاخص‌کل بورس در یک ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در چهار دوره اخیر نشان می‌دهد در یک ماه پس از انتخابات سال‌88، بازار تغییر چندانی در کلیت خود تجربه نکرد و شاخص‌کل رشد اندک 0.1‌درصدی را در یک ماه تجربه کرد.  سال‌92 با وعده‌های تلاش برای از سرگیری روابط با غرب مقارن بود و این موضوع سبب شد تا بازار سهام نیز به دلایلی مانند احتمال سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تحریم‌ها، با رشد فوق‌العاده‌ای در یک ماه پساانتخابات و شاخص‌کل با رشد 19.3‌درصدی همراه شود.

پس از آنکه در انتخابات96، شاخص‌کل با افت 1.84‌درصدی همراه شد در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی سال‌1400، موضوع بورس در راس توجه نامزدهای ریاست‌جمهوری قرارگرفت و انتظار می‌رفت که تصمیم‌گیری‌ها به سمتی هدایت شود که اوضاع بورس بهبود پیدا کند. اما کاهش اعتماد به بورس که از سال 99 آغاز سبب خروج پول سهامداران حقیقی از بازار سهام شد سبب افت بازار شد و این موضوع تا امروز بزرگترین چالش بازار سرمایه محسوب می شود.

و اما در این دوره از انتخابات نیز حمایت از بورس از وعده های مهم مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب مردم بوده است،  وی بر این باور است که حل مشکلات بورس نیازمند اقدامات و بسترسازی تدریجی و شاید دو سه ساله باشد با این وجود سهامداران انتظار دارند دولت جدید بتواند با تصمیم گیری های کارشناسی، زمینه رشد منطقی و پایدار بورس را فراهم کند. در این گزارش به بررسی دوره پسا انتخابات در این بازه زمانی پرداخته و از کارشناسان اهل فن خواستیم که دلایل رشد بازار سرمایه در این مقطع را تشریح  و پیش بینی خود از وضعیت بازار طی ماه های آتی را نیز بیان کنند. 

روی خوش بازار سرمایه به وعده های رئیس جمهور منتخب

بورس در روزهای پسا انتخاباتمحمد رضا فلفلانی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار قدس در این باره می گوید: بازار سرمایه با انتخاب اقای پزشکیان با رشد نسبتا مطلوبی که داشت به استقبال رییس جمهور منتخب رفت اما اگر بخواهیم به ریشه این رشد بپردازیم باید بگوییم در نگاه اول موضوعات سیاسی باعث این رشد شدند در لایه بعدی باید به وجود برخی شخصیت ها و افراد موثر بر  اکوسیستم بازار سرمایه کشور در تیم رئیس جمهور منتخب  اشاره کنیم.

فلفلانی با اشاره به اینکه وعده های رئیس جمهور منتخب در باره بورس نیز در مثبت شدن فضای بازار سرمایه موثر بوده است یاداوری می کند: ایشان وعده دادند که دلار را به سمت تک نرخی شدن هدایت کنند. این تک نرخی شدن به این معنا خواهد بود که دلار نیمایی (دلار موثر بر بازار سرمایه) افزایشی شده و دلار بازار آزاد کاهش پیدا کند که این یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه است. چرا که منجر به افزایش حاشیه سود بنگاه های اقتصادی می شود که در بازار سرمایه کشور پذیرش شدند و به تبع شاهد رونق بازار ثانویه بازار سرمایه خواهیم بود و تابلو معاملات همان طور که روز شنبه هم مشخص بود شرایط بسیار مطلوبی را تجربه کرد.

در کوتاه مدت بازار بورس شاهد رشد بوده و ارونق بادوامی دارد

این تحلیلگر بازارهای مالی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا این گونه رشدها پایدار بوده و در بلند مدت تداوم خواهد داشت یا خیر می گوید: معمولا با گذر زمان اثرات سیاسی انتخابات به مرور کم می شود و اثرات اقتصادی خودش را نشان می دهد. اگر اثرات اقتصادی مطابق وعده ها، پالس مثبت به بازار بدهد قاعدتا بازار سرمایه هم مثبت خواهد بود. به عنوان مثال طی روزهای آینده نگاه سرمایه گذاران خرد به دلار نیمایی خواهد بود که ببینیم آیا واقعا افزایش نرخی را تجربه می کند یا خیر؟ همچنین نگاه بازار سرمایه به انتخاب وزیر اقتصاد، رییس سازمان بورس و برنامه های وی در این رابطه خواهد بود تا اینکه برنامه ها و اهداف جدید نهادهای مالی در کشور مشخص یا مجدد بازنگری شود.  همه اینها کمک می کند تا ما به یک براورد بلند مدتی در بازار سرمایه برسیم. در کوتاه مدت هم بازار شاهد رشد بوده و از رونق بادوامی برخوردار خواهد بود.

این کارشناس یاداوری می کند: در حال حاضر اغلب سهام شرکت های بازار سرمایه در محدوده کف به سر می برند و از نظر قیمتی بسیار جذاب هستند. در چنین فضایی معمولا چنانچه انتظارات تورمی وجود داشته باشد می توانیم شاهد رونق مطلوب تری در بازار سرمایه باشیم که به نظر می رسد با توجه به افزایش سپرده های دیداری (سپرده های قابل نقد شدن) در بانک ها، این پالس هم به بازار داده می شود که انتطارات تورمی شاید افزایش پیدا کرده باشد که در این صورت می تواند منجر به رشد مضاعف در دارایی هایی مثل سهام بشود.

رکورد ورود پول حقیقی به بازار در 15 ماهه اخیر شکست

بورس در روزهای پسا انتخاباتمیلاد یزدان پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار قدس در این باره می گوید: بسیاری با دیدن شاخص بورس در روز اول پس از انتخابات گفتند که بازار سرمایه با رشد 88 هزار واحدی به آقای پزشکیان خوش آمد گفته است ولی خوب است بدانید چهارشنبه هفته گذشته شاخص بورس ما مثبت بسته شده بود پس بدین ترتیب به استقبال نامزد منتخب رفته بود و در روز شنبه مصادف با اعلام نتایج هم شاخص بورس 4 درصد رشد کرد و دلار نیز 4 درصد کاهش قیمت داشت.

وی با بیان اینکه همیشه در بازارهای مالی سیاست از اقتصاد پیروی می کند، به این معنا که اگر جنگی در یک منطقه اتفاق بیفتد قبل از آن طلا رشد می کند و اگر صلحی روی بدهد قبل از ان نرخ طلا کاهش پیدا می کند تاکید می کند: در بازارهای مالی همیشه اخبار پیش خور می شوند. بازار بورس و ارز و طلای ایران هم به همین شکل به اخبار انتخابات واکنش نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه در روز اعلام نتایج رکورد ورود پول حقیقی به بازارسهام در طی 15 ماهه اخیر شکسته شد می افزاید: در حال حاضر نیز دلیل بهینه تر شدن قیمت ها در بازارهای مالی کشورمان خوش بینی فعالان بازارهای مالی به انجام توافقات و برگشتن به برجام است.

پیش بینی یک دوره اصلاحات در بورس پس از رشد مقطعی 

یزدان پور یادآوری می کند: درهر صورت به نظرم بورس در کوتاه مدت و ناشی از هیجان انتخاب آقای پزشکیان به واسطه پیش بینی ها و خوش بینی هایی که وجود دارد ممکن است  یک تا دو هفته رشد کند ولی در این بازه زمانی به سهامداران عزیز توصیه می کنم به هیچ عنوان هیجانی عمل نکنند.

وی می گوید: به نظر می رسد با روی کار آمدن احتمالی ترامپ در 15 آبان این خوش بینی ها کمتر شود. مکانیزم ماشه پروسه دیگری است که ایران را تهدید می کند. همچنین ما در شرایطی قرارداریم که مجلس و دولت شاید با هم همراستا نباشند و آقای پزشکیان برای برگشتن به برجام شرایط دشواری را پیش رو دارد. پس رشد  بورس می تواند مقطعی باشد و ما مجددا اصلاحاتی خواهیم داشت.

شوآف بورس در ایام انتخابات ریاست جمهوری

وی تصریح می کند: از انجا که ارزش معاملات بورس 7 هزار و 600 میلیارد تومان بود باید گفت که این رقم قادر نیست این حجم از رشد 4 درصدی را ایجاد بکند. همچنین ارزش معاملات رشد انچنانی نداشته است که بورس بخواهد 88 هزار واحد رشد کند. و این نوسانات بیشتر در حال نمایش هیجان بازار است.

این تحلیلگر بازارهای مالی می افزاید: این روزها هیچکس نیست که نداند سهم ها در بازار سرمایه با دلار 35 هزارتومانی معامله می شوند و بورس ما در این قیمت ها چقدر ارزنده است و به چه میزان نسبت به بازارهای مالی موازی عقب مانده است و این فاصله زیاد باید پر شود. امیدواریم اقای پزشکیان با سیاست هایی که پایه  ریزی می کنند مسیر اقتصاد ایران را از بورس عبور بدهند که فقط در این صورت است که بازار بورس می تواند با کسب اعتماد از دست رفته مردم روزهای اوج خودش را ببیند چرا که با گذر ازاین هیجانات و رشدهای مقطعی دوباره به رویه سابق باز خواهیم گشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.